Jak to vidíme my
Kdo ví, jak si město představuje sociální služby?
Každá ze stran, jdoucích do voleb má ve svém programu toto téma nějak zmíněno. Někteří mu věnují menší, někteří větší pozornost. Přečetla jsem si program KSČM, kde se této problematice hodlají prioritně věnovat, a ptám se, proč tak nedělali doposud? Vždyť jejich čelný představitel MUDr. Sumara byl předsedou komise pro sociální věci a bytové záležitosti, která má za úkol tyto problémy mapovat a také navrhovat Radě města řešení. Tato komise by měla rovněž zpracovávat vizi dalšího rozvoje této oblasti. Proč je tedy na webových stránkách města neaktuální Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb na období 2006 - 2010? Proč to nikomu v minulém volebním období nevadilo, proč tato komise se svým předsedou nenavrhla alespoň aktualizaci nebo vypracování nového plánu rozvoje sociálních služeb? Bez vize a plánu se žádná oblast nemůže rozvíjet. Na to zřejmě tvůrci volebního programu KSČM nebrali zřetel. Jitka Krejčiříková |
Naše odpovědi pro Hranický týden
Kvalitní ředitel školy a zájem zřizovatele
V úvaze Má se zřizovatel základky zajímat o výsledky národních i mezinárodních testování žáků? jsem naznačil téma, zda má zřizovatel zájem posuzovat kvalitu školy. Určitě je nemálo zřizovatelů, kteří svou roli vidí výhradně v zajištění provozu a kontrolu kvalitu vzdělávání ponechávají v rukách státu. Přesto jsem přesvědčen, že tento přístup je krátkozraký ne-li přímo škodlivý. Základní školy - jiný pán, jiný zájemPředstavy o kvalitní základce se liší podle toho, kdo se cítí jejím vlastníkem. Stát prostřednictvím České školní inspekce sleduje jiné kvalitativní ukazatele než kraj, který poskytuje mzdové prostředky. A kraj má jiné kvalitativní ukazatele než zřizovatel, které zajišťuje provoz. A nezapomeňme na rodiče, kteří nezřídka vystupují v roli spolumajitele (chcete-li akcionáře) školy. První snahou systémově uchopit tento "kvalitativní guláš" bylo uzákonění školských rad. Ty měly dopomoci k hledání konsensu mezi rodičem, zřizovatelem a státem. Bohužel však nemálo školských rad nenaplnilo duch zákona - buď jejich činnost byla formální nebo se čas od času staly nástrojem moci určité zájmové skupiny. Dalším pokusem pak bylo nové uchopení role ředitele. Novela zákona a s tím související vyhlášky a metodické výklady si kladly za cíl, aby ředitelská funkce se co nejvíce přiblížila manažerské pozici. A schopný manažer mimo jiné dokáže vyvažovat různé zájmy zainteresovaných stran, což je jedním z předpokladů úspěšnosti organizace a tím pádem i její kvality. Tudíž výběr kvalitního ředitele je předpokladem pro nalezení vyvážené kvality školy. Je tedy kvalitní ředitel v zájmu zřizovatele?Ano - tam, kde si zřizovatel uvědomuje, že ředitel musí zajišťovat uspokojivou kvalitu i pro jiné zainteresované strany. Pokud však zřizovatel upřednostní své zájmy, pak nemá problém prosadit do pozice "svého člověka". A má to o to snadnější, že o obsazení této pozice rozhoduje rada obce. Berme však v potaz, že funkční období ředitele školy nezřídka přesahuje mandát zvolené rady. Dalo by se tedy očekávat, že přístup k výběru bude zodpovědný a transparentní. Přitom jim k tomu má dopomoci zákon a vyhláška. Ty hovoří o konkurzní komisi, jejím složení a postupu při průběhu konkurzního řízení. Především předpis č. 54/2005 Sb. jasně hovoří o kritériích, která musí především brát členové komise na zřetel. A jelikož §6 hovoří o zápisu ze zasedání komise, pak by mělo být doložitelné, jak členové hlasovali a případně jakou váhu hlavním kritériím kladli. Tím by se vyhnuli podezření z podujatosti ne-li klientelismu. Takže chvála těm zřizovatelům, kteří mohou zápisem doložit kvalifikovanost výběru ředitele základky. A chvála takové radě obce, která nepodrývá autoritu konkurzní komise dodatečnými podmínkami. A samozřejmě hanba těm, kteří tak nejednají - ať už jsou členy takových komisí nebo radními. |
Volně dostupný Internet
Máme prázdniny za sebou a každý si určitě užil pár dnů zaslouženého odpočinku. Někdo navštívil ZOO či DinoPark, jiný byl na Lipně či na Pustevnách. A samozřejmě neuškodí ani multikino ve spojení s nákupem. Pro dopravu pak zvolíte Pendolino či RegioJet. Tam všude se stává volný přístup do Internetu součástí poskytovaných služeb. Chce se říci, že města si nic takového nemůžou dovolit. Omyl a nemusí se zrovna jednat o příliš velká města. Příkladem může být Nové Město na Moravě, kam každoročně dojíždím na celorepublikovou vzdělávací konferenci Počítač ve škole. Navíc stačilo pár minut na Googlu a něco podobného máme za humny - o takové možnosti v Kelči se dozvíte na internetové adrese http://www.free-wifi-kelc.cz/. Tak proč by to nešlo v Hranicích? Žehráme na to, že náměstí přestává být atraktivní, tak proč nenabídnout takovou službu? A jiný příklad - rekonstruovali jsme Park Čsl. legií, co brání v altánu zřídit volný přístupový bod? |
Má se zřizovatel základky zajímat o výsledky národních i mezinárodních testování žáků?
Bezmála všechny základní školy v České republice prochází údobím různých forem testování. Aktuálně jsou tématem jednotné přijímací zkoušky na střední školy s maturitou. Lze tedy očekávat, že výstupy z těchto aktivit budou mít stále vyšší užitnou hodnotu nejen pro žáka, jeho rodiče, ale i širší veřejnost. Patřím mezi ty, kteří vítají jednotné celorepublikové testování ověřující výstupy základního vzdělávání vzhledem k jeho současnému stavu. A dva roky pilotáže, kterou realizovala Česká školní inspekce, mě v mém postoji spíše utvrdila. Na mé škole jsem se na přípravě i realizaci testování výraznou měrou podílel - vždy jsem byl v pozici zadavatele a většinou jsem byl i přítomen během celého testování. Jako matematik a školský informatik jsem mohl posuzovat mnoho parametrů celého procesu a tvrdím, že je využitelný a jeho výstupy směřují k naplnění cílů celého projektu.Jak s výstupy pracovat?To je jednou z klíčových otázek a předmětem mnoha polemik a ostrých sporů. Vycházejme tedy z toho, že každé testování má za úkol ověřit i porovnat. Dle mého soudu tedy nejdou tyto dva parametry od sebe oddělit, pouze lze posuzovat a případně kvalifikovaně nastavovat jejich váhu. Pokud jde o ověřování testovatelných znalostí a dovedností, tak žáci i jejich rodiče mohli během pilotáže model České školní inspekce získat potřebné informace a alespoň v naší škole výsledky korespondovaly s realitou (a to jsme nedopadli nijak slavně). Srovnávání výsledků je však problémem, který vyvolává mnohem více emocí. Data jsou poskytována v takové podobě, že není možné bezmyšlenkově a nekvalifikovaně porovnávat třídy a školy. Nicméně i přesto žák, rodič, třída, škola a pravděpodobně i stát dostávají informace, které považuji za smysluplné.A kde je zřizovatel?Ve výčtu cílových skupin z poslední věty předchozí části chybí klíčový hráč – zřizovatel. Pro něj nemá parametr ověřování prozatím příliš velký význam – minimálně do té doby, dokud nebude možné zjišťovat z testování přidanou vzdělávací hodnotu (tj. o kolik a kam se příslušní žáci školy za určité období posunuli). U porovnávání škol je to však jiné. Zřizovatel by měl mít zájem i zdroje pro to, aby bylo porovnání tříd a případně i jeho škol promyšlené a kvalifikované. Stane-li se tak, získá tím zřizovatel dva benefity:
Očekávám, že kritici testování vyrukují s argumentací, že přesně to je na něm škodlivé. Možná se taktéž poukáže na negativní zkušenosti z jiných zemí. |
IN LINE bruslení OKOLO PISKÁČE
Čert aby se v tom vyznal
![]()
Výpočet mandátů (křesel v zastupitelstvu) přidělovaný podle výsledků voleb je natolik složitý, že přesahuje možnosti tohoto příspěvku. Na prvním, ustavujícím zasedání zastupitelstva volí zastupitelé ze svých řad starostu, místostarostu a zbývající členy rady města, tedy orgány, které nejvíce ovlivňují dění ve městě. Bohužel však často dochází ke vzniku účelových seskupení, která nerespektují vůli voličů a výsledky voleb. I v našem městě se stává, že strana, která získá nejvíc hlasů, skončí v opozici. Náš kandidát na starostu, ačkoliv dostal v minulých volbách nejvíce hlasů ve volbách, se starostou nestal. Pokud chcete, aby naše volební strana ve volbách uspěla a výše uvedený scénář se neopakoval, volte nás prosím, metodou číslo 1. |
Plnění volebního programu 2010-2014
V tomto volebním období nám byla vnucena role opozice, což nám do značné míry komplikuje situaci při prosazování našich záměrů. Snažíme se být opozicí konstruktivní. Podporujeme všechny dobré a pro město prospěšné návrhy, a naopak se snažíme zabránit záměrům, které považujeme za špatné. Ze záměrů, jejichž realizaci jsme v souladu s naším volebním programem podpořili, lze uvést následující akce:
Nepovedlo se nám:
|
Jak funguje obec
Fungování obcí v České
republice se v současné době řídí zákonem o obcích (obecní zřízení) č. 128/2000
Sb. v platném znění. Podle tohoto zákona je obec základním územním
samosprávným společenstvím občanů; tvoří územní celek, který je vymezen hranicí
území obce. Obec je veřejnoprávní korporací (právnickou osobou vytvořenou ze
zákona, v tomto případě zákonem o obcích). Obec má vlastní majetek,
vystupuje v právních vztazích svým jménem a nese odpovědnost z těchto vztahů
vyplývající.
Obce vykonávají samostatnou působnost (samosprávu) a přenesenou působnost (státní správu). Přenesená působnost územní samosprávy znamená, že obsah výkonu státní správy je v určitém rozsahu státem přenesen (delegován) na územní samosprávu. Přenesená působnost obce (státní správa) V podstatě tedy stát vykonává státní správu v přenesené působnosti prostřednictvím úředníků, kteří nejsou zaměstnanci státu, ale zaměstnanci obcí či krajů. Orgány obcí a krajů spravují své záležitosti samostatně v rámci samostatné působnosti a dále ještě vykonávají státní správu v rámci přenesené působnosti. Je to důsledek v České republice uplatňovaného principu smíšeného modelu veřejné správy, který má za cíl přiblížit státní správu občanům. Při výkonu samostatné působnosti není rozhodující velikost obce a všechny obce jsou si rovny. Co se týče přenesené působnosti, zákon o obcích rozlišuje několik typů obcí z hlediska rozsahu výkonu svěřené státní správy. Je to:
Do základního rozsahu výkonu přenesené působnosti patří např. evidence obyvatel, pověřený obecní úřad také vydává např. stavební povolení a obecní úřad obce s rozšířenou působností je mj. oprávněn vydávat občanské průkazy a cestovní pasy. Samostatná působnost obce (samospráva) Obec je samostatně spravována zastupitelstvem obce; dalšími orgány obce jsou rada obce, starosta, obecní úřad a zvláštní orgány obce. Město je samostatně spravováno zastupitelstvem města; dalšími orgány města jsou rada města, starosta, městský úřad a zvláštní orgány města. Při výkonu samostatné působnosti není nikomu obec podřízena. Do samostatné působnosti patří zejména správa vlastního majetku, vytváření a čerpání rozpočtu, zřizování a rušení příspěvkových organizací, právnických osob a obecní policie, vydávání obecně závazných vyhlášek, rozhodování o vyhlášení místního referenda. |
Cyklostezky v Hranicích
Pokud bychom si v současné době udělali jednoduchý průzkum mezi obyvateli Hranic, jak vidí stav cyklostezek ve městě a okolí, polovina řekne „dobré“, druhá polovina „hrůza“. A jaká je tedy skutečnost? Co se udělalo, povedlo a co stále chybí, na co nejsou finance, co se vleče? Pomůckou nám jsou dva strategické dokumenty: KONCEPCE ROZVOJE CYKLODOPRAVY NA ÚZEMÍ MĚSTA HRANIC zpracovaná v srpnu 2007 a Marketingová studie cestovního ruchu města Hranic na období 2007 - 2010 s výhledem do 2013, příloha č. 5 Akční plán 2011 – 2013 (výhled 2016). V Koncepci rozvoje cyklodopravy jsou jako plánované cyklostezky uvedeny II. a III. etapa Cyklostezky Bečva. Tato je jednoznačně největší a hraničákům nejvíce na očích. Její II. etapa je část z Rybářů směrem na Týn nad Bečvou po chatovou osadu Dříň. Ty byla slavnostně otevřena 26. 6. 2009 a jejím uživatelům bezpečně slouží. Etapa III. byla poněkud vleklejší záležitost, ale v letošním roce se snad ledy konečně pohnuly. Dlouhodobým problémem bylo vyjednávání s majiteli dotčených pozemků, chatařů, kteří buď nechtěli pozemky prodat, nebo dát souhlas se stavbou. Zástupci města nakonec přistoupili ke změně projektové dokumentace (vedení trasy), podali znovu žádost o dotaci na Regionální radu (ROP NUTS II Střední Morava) a se svou žádostí uspěli. Se stavbou by se mělo začít v roce 2014 a nebude to stavba nikterak lehká ani levná. Celý úsek měří asi 2 km a náklady jsou více než 11,1 mil. Kč, což je asi 5,5 mil. Kč na jeden kilometr … Cyklostezka Bečva zajímá především ty, kteří užívají kolo, jako sportovní „náčiní“. Ti, kteří mají kolo především jako dopravní prostředek, jsou žádostivi tak zvaných městských cyklostezek. I. etapa byla vybudována z nádraží na plovárnu. Podívejme se ovšem pozorně na výsledek, který máme v Hranicích a jak to vypadá třeba v nedalekém Přerově nebo podstatně větším a tedy i bohatším Brně.
Jízda po frekventované Tř. 1. máje, kdy se pruh pro cyklisty několikrát nesmyslně ztrácí, je skutečně jen pro opravdové dobrodruhy. Druhá etapa je plánována trasa z Drahotuš až k areálu firmy TONDACH a Cementárna Hranice. Tato je ovšem na programu až jako poslední, ačkoli by se mohla jevit jako velmi důležitá a to především z hlediska bezpečnosti. Má totiž vést přes ulici Čs. armády, Purgešovu, nám. 8. května, ulici Zborovskou a Bělotínskou. Náklady jsou v akčním plánu vyčísleny na 4,5 mil. Kč. V porovnání s jedním kilometrem Cyklostezky Bečva téměř zanedbatelná částka … Další, a v současné době již připravovaná, je cyklostezka ze Slavíče do Drahotuš. Finanční náklady 8 mil. Kč, výsledný efekt nedocenitelný, jelikož většina cyklistů k dopravě používá komunikaci I/47!!! Pokud se se stavbou začne, tak určitě ne v letošním roce, akce vázne na jednání města s majiteli dotčených pozemků. Suma sumárum, budování
cyklostezek je finančně i časově velmi náročná záležitost a bez dotací
národních či evropských téměř nemožná. V tomto případě je víc než kdy
jindy velmi důležitá analýza a příprava, aby bylo správně rozhodnuto, co je
třeba udělat nyní a co může ještě počkat. Není jednoduché nabádat lidi
k tomu, aby užívali kolo jako ekologický dopravní prostředek, ale vhodné
podmínky pro dopravu na rušných komunikacích pro to nevytvářet.
|