Pokud bychom si v současné době udělali jednoduchý průzkum mezi obyvateli Hranic, jak vidí stav cyklostezek ve městě a okolí, polovina řekne „dobré“, druhá polovina „hrůza“. A jaká je tedy skutečnost? Co se udělalo, povedlo a co stále chybí, na co nejsou finance, co se vleče? Pomůckou nám jsou dva strategické dokumenty: KONCEPCE ROZVOJE CYKLODOPRAVY NA ÚZEMÍ MĚSTA HRANIC zpracovaná v srpnu 2007 a Marketingová studie cestovního ruchu města Hranic na období 2007 - 2010 s výhledem do 2013, příloha č. 5 Akční plán 2011 – 2013 (výhled 2016). V Koncepci rozvoje cyklodopravy jsou jako plánované cyklostezky uvedeny II. a III. etapa Cyklostezky Bečva. Tato je jednoznačně největší a hraničákům nejvíce na očích. Její II. etapa je část z Rybářů směrem na Týn nad Bečvou po chatovou osadu Dříň. Ty byla slavnostně otevřena 26. 6. 2009 a jejím uživatelům bezpečně slouží. Etapa III. byla poněkud vleklejší záležitost, ale v letošním roce se snad ledy konečně pohnuly. Dlouhodobým problémem bylo vyjednávání s majiteli dotčených pozemků, chatařů, kteří buď nechtěli pozemky prodat, nebo dát souhlas se stavbou. Zástupci města nakonec přistoupili ke změně projektové dokumentace (vedení trasy), podali znovu žádost o dotaci na Regionální radu (ROP NUTS II Střední Morava) a se svou žádostí uspěli. Se stavbou by se mělo začít v roce 2014 a nebude to stavba nikterak lehká ani levná. Celý úsek měří asi 2 km a náklady jsou více než 11,1 mil. Kč, což je asi 5,5 mil. Kč na jeden kilometr … Cyklostezka Bečva zajímá především ty, kteří užívají kolo, jako sportovní „náčiní“. Ti, kteří mají kolo především jako dopravní prostředek, jsou žádostivi tak zvaných městských cyklostezek. I. etapa byla vybudována z nádraží na plovárnu. Podívejme se ovšem pozorně na výsledek, který máme v Hranicích a jak to vypadá třeba v nedalekém Přerově nebo podstatně větším a tedy i bohatším Brně.
Jízda po frekventované Tř. 1. máje, kdy se pruh pro cyklisty několikrát nesmyslně ztrácí, je skutečně jen pro opravdové dobrodruhy. Druhá etapa je plánována trasa z Drahotuš až k areálu firmy TONDACH a Cementárna Hranice. Tato je ovšem na programu až jako poslední, ačkoli by se mohla jevit jako velmi důležitá a to především z hlediska bezpečnosti. Má totiž vést přes ulici Čs. armády, Purgešovu, nám. 8. května, ulici Zborovskou a Bělotínskou. Náklady jsou v akčním plánu vyčísleny na 4,5 mil. Kč. V porovnání s jedním kilometrem Cyklostezky Bečva téměř zanedbatelná částka … Další, a v současné době již připravovaná, je cyklostezka ze Slavíče do Drahotuš. Finanční náklady 8 mil. Kč, výsledný efekt nedocenitelný, jelikož většina cyklistů k dopravě používá komunikaci I/47!!! Pokud se se stavbou začne, tak určitě ne v letošním roce, akce vázne na jednání města s majiteli dotčených pozemků. Suma sumárum, budování
cyklostezek je finančně i časově velmi náročná záležitost a bez dotací
národních či evropských téměř nemožná. V tomto případě je víc než kdy
jindy velmi důležitá analýza a příprava, aby bylo správně rozhodnuto, co je
třeba udělat nyní a co může ještě počkat. Není jednoduché nabádat lidi
k tomu, aby užívali kolo jako ekologický dopravní prostředek, ale vhodné
podmínky pro dopravu na rušných komunikacích pro to nevytvářet.
|