Nově zvolení zastupitelé budou v únoru opětovně projednávat provozní rozpočet města. Stejně jako při prvním jednání budeme prosazovat narovnání rozpočtu pro kapitolu, zabezpečující především provoz škol, sportu, kultury a cestovního ruchu.
Čísla z předloženého návrhu provozního rozpočtu na rok 2011
Při sestavování našeho pozměňovacího návrhu jsme vycházeli z čísel, které nám byly předloženy. V něm jsou uváděna i čísla ze schválených rozpočtů pro předchozí roky 2009 a 2010, a taktéž skutečné výdaje za rok 2009 (výdaje za rok 2010 nebyly při sestavování návrhu ze strany radnice asi známy).
Podstatné údaje uvádíme v jednoduché tabulce:
Název položky |
Schváleno 2009 |
Skutečnost 2009 |
Schváleno 2010 |
Návrh 2011 |
Celkové výdaje města
|
305 720 tis.Kč |
310 233 tis.Kč |
293 230 tis.Kč |
310 980 tis.Kč |
Rozpočet pro odbor školství |
38 810 tis. Kč |
39 798 tis.Kč |
35 690 tis.Kč |
37 765 tis.Kč |
Přepočet rozpočtu školství bez příspěvku na stadion |
38 810 tis.Kč |
39 798 tis.Kč |
35 690 tis.Kč |
36 085 tis.Kč |
Příspěvek na provoz pro základní školy |
16 250 tis.Kč |
16 250 tis.Kč |
14 050 tis.Kč |
14 500 tis.Kč* |
Příspěvek na provoz mateřské školy |
3 480 tis.Kč |
3 480 tis.Kč |
3 230 tis.Kč |
3 245 tis.Kč |
Příspěvek na provoz stadionu |
0 |
0 |
0 |
1 680 tis.Kč |
* Navýšení rozpočtu se týká pouze ZŠ Struhlovsko a Šromotovo, protože na těchto školách byly zřízeny mateřské školy. Fakticky se tedy jedná o navýšení provozních výdajů ve prospěch předškolního vzdělávání.
Co navrhujeme
Zastupitelům předložíme návrh navýšit rozpočet odboru "školství" tak, aby mateřské a základní školy obdržely stejné prostředky jako byla skutečnost v roce 2009. A to nikoliv na úkor ostatních položek této kapitoly.
Tento návrh činíme při vědomí, že dojde k předpokládanému nárůstu cen klíčových vstupů pro provoz budov.
Zároveň podotýkáme, že tato úprava je tolerantní k tomu, že oproti roku 2009 předkládaný návrh pro rok 2011 nově přidává do rozpočtu odboru "školství" i příspěvek na stadion a na nově vzniklé mateřské školy při ZŠ Struhlovsko a Šromotovo.
Zdůvodnění našeho návrhu
Námi navrhovaná úprava rozpočtu vychází z faktu, že skutečné výdaje v roce 2009 a navrhované výdaje v roce 2011 jsou prakticky identické. Považovali bychom tedy za logické, aby kapitola "školství" měla přidělena srovnatelné finanční prostředky, zvláště pokud se jedná o školství.
Realita je však taková, že přidělené prostředky jsou nižší o více jak 2 milióny Kč. Zároveň do této kapitoly přibyly dvě položky, které v roce 2009 nebyly jeho součástí - stadión ve výši 1,6 mil. Kč a náklady na nová oddělení mateřských školek při ZŠ Struhlovsko a Šromotovo ve výši bezmála 0,5 mil Kč. Tudíž reálný propad kapitoly "školství" činí přes 4 milióny Kč, což je více jak 10% pokles oproti skutečnosti v roce 2009.
Tento jev má neblahý vliv na většinu organizací, které jsou závislé na provozním rozpočtu města v rámci této kapitoly. Nejvíce patrné je to u základních škol. Skutečné výdaje v roce 2009 byly 16,2 mil Kč a návrh v roce 2011 činí 14,5 mil Kč. Tudíž se jedná o pokles ve výši 12%.
Obdobná situace je mateřských škol, kdy pokles činí bezmála 8%.
Berme v potaz, že provozní rozpočet pro tyto organizace výraznou měrou slouží ke krytí spotřeby energií. Management škol nemůže tento jev výrazněji ovlivnit (například uzavřením místností nebo jejich prodejem) a jakýkoliv nárůst cen má neblahý dopad na jejich celkových výdajích. Ve snaze míti vyrovnaný rozpočet pak tyto organizace restrukturalizují své provozní rozpočty v neprospěch ostatních položek, nezřídka zajišťující další nezbytný chod školy.